Ma - Vr: 09:00-20:00Za: 09:00-16:00 Zo: Op afspraakWaarderweg 33 c102031BN HaarlemSkoon 251511HV Oostzaan023-5746611info@fysioenmotion.nl+31639439591Whatsapp 24/7 bereikbaar

DRY NEEDLING

Dry needling is het aanprikken van triggerpoints met een acupunctuurnaald.

Wat is een trigger point?

In een spier zijn meestal op vaste plekken spierverhardingen aanwezig, ten gevolge van overmatig of juist te weinig gebruik. Deze vaste punten worden ‘trigger points’ genoemd. Een trigger point is een drukpijnlijke plek in de spier, die naast de lokale drukpijn, ook vaak pijn “op afstand” veroorzaakt. De fysiotherapeut zal samen met u op zoek gaan naar deze punten omdat deze vaak de hoofdoorzaak zijn van uw klachten. Dit doet de therapeut veelal door een combinatie van lichte druk en rek op de spier uit te oefenen door middel van accupunctuurnaalden. De naalden zijn extreem dun waardoor het inbrengen nauwelijks voelbaar is.  Als de naald op de goede plek is ingebracht, zal de therapeut met het naaldje het trigger point behandelen.

De werking van Dry Needling

Als de naald juist is ingebracht zal de fysiotherapeut het naaldje zodanig bewegen dat er een zogenoemde “twitch”ontstaat. Deze twitch wordt beschreven als een onwillekeurige samentrekking van de spiervezels, op basis van een reflex. De reflex zorgt ervoor dat de spier meteen ontspant, waardoor de doorbloeding in de spierverharding zich kan herstellen.

Wat voelt u bij Dry Needling?

De fysiotherapeut klemt het trigger point tussen zijn vingers in en zal de naald snel en bijna pijnloos op de juiste plek inbrengen. Daarna brengt de fysiotherapeut de naald naar het trigger point toe. Dit veroorzaakt meestal een dof en bijna pijnloos gevoel. Als de punt van de naald  de juiste diepte bereikt, zal er in de spier een twitch voelbaar zijn. Dit voelt als een elektrisch schokje en wordt meestal wel als pijnlijk ervaren. Soms kunnen de twitches hevig zijn. Vervolgens wordt de naald bewogen met als doel het trigger point te deactiveren. Soms kunt u er een beetje zweterig of rillerig van worden. Deze kortdurende reactie van het zenuwstelsel op de behandeling verdwijnt na enkele minuten.

Wat ervaart u na de behandeling?

Na de behandeling kan de spier gevoelig, stijf of beurs aanvoelen. Er kunnen soms kleine blauwe plekken ontstaan door het raken van een bloedvaatje. Het beurse gevoel duurt meestal niet lang, hooguit een dag of drie. Daarna merkt u vaak al na één keer een merkbare verbetering op. De eerder ervaren pijn neemt  af. Daarnaast neemt de beweeglijkheid van het gewricht toe en zal u ook ervaren dat de kracht en coördinatie in uw lichaam toeneemt. Andere effecten die regelmatig genoemd worden zijn een toename van de eigen energie en een gevoel van algemene ontspanning.

Dry needling in Haarlem & Oostzaan

Fysio& Motion biedt dry needling aan in Haarlem & Oostzaan. Wij hebben hierin veel kennis en ervaring opgebouwd. We hebben dan ook al veel mensen van hun klachten af kunnen helpen.

Als u op zoek bent naar dry needling in Haarlem & Oostzaan, neem dan contact met ons op! We ontvangen je graag in onze praktijk.

Meer informatie?

Heeft u nog specifieke vragen over uw klachten? Neem dan gerust contact met ons op via 023-5746611 of mail ons op info@fysioenmotion.nl.